#1 Programma

21 mei 2015

10:30 – Inloop
11:00 – 11:15
Introductie – Joke Schrauwen (Antwerp Management School)
11:15 – 11:45
Online kunstkritiek: wat valt er te winnen –  Florian Cramer (Willem de Kooning Academie), Geert Lovink (Instituut voor Netwerkcultuur)
11:45 – 12:00
Experimentele vormen van onlinekritiek: van longread tot filmessay – In gesprek met de makers o.l.v. Miriam Rasch
12:00 – 12:30
De lezer schrijft mee – Karel Smouter (De Correspondent)
12:30 – 13:00
Discussie o.l.v. Joke Schrauwen
13:00 – 14:00 Lunch
14:00 – 14:30
Interview (skype): This is sponsored content – Brian Kuan Wood (E-Flux) en Jillian Steinhauer (Hyperallergic) o.l.v. Arie Altena
14:45 – 15:45 Workshop ronde 1

Workshop 1: Kunstkritiek 2.0: participatief én multimediaal – De zendelingen
Workshop 2: Een redactionele workflow voor papier en web – Kimmy Spreeuwenberg (Digital Publishing Toolkit)
Workshop 3: Crowdfunden: Vrienden met je lezers? –  Miriam van Ommeren en Patricia de Vries
Workshop 4: De digitale kiosk: Concreet voorstel voor collectieve digitale distributie van content van Vlaamse & Nederlandse cultuurtijdschriften – Michel Suijkerbuijk

16:00 – 17:00 Workshop ronde 2
17:00 – 18:00 Borrel met de Digitale Dokters

Alle biografieën van de deelnemers kun je hier vinden
Tickets voor het event kunnen hier gekocht worden

Ochtend programma
11:00 – 11:15 Introductie
Een halfjaartje geleden werkte Joke Schrauwen met Annick Schramme aan een onderzoeksproject in opdracht van o.m. Folio, de koepel voor culturele tijdschriften in Vlaanderen. Wat startte vanuit de vraag naar ‘hoe kunnen de tijdschriften hun impact verhogen’, verschoof tijdens gesprekken met de sector geleidelijk naar ‘hoe kunnen ze hun huidige impact behóuden’? Distributiepartners zitten in zwaar weer, nieuwe (online-)platformen zijn met enkele muisklikken opgericht, ‘cultureel nieuws’ is overal en de ‘betalers’ (waaronder subsidiënten) houden de vinger op de knip. De sector zelf ziet twee belangrijke kansen bij meer samenwerking en verdere digitalisering. Maar hoe geef je zo’n samenwerkingsverband vorm? Hoe rijm je collectieve actie met de uitbouw van een eigen online community? En kan je dan als tijdschrift ook financieel het hoofd boven water houden? We zoeken het uit.

11:15 – 11:45 Online kunstkritiek: wat valt er te winnen.
De kunstkritiek vindt grotendeels plaats in tijdschriften en kranten – op papier dus. Waarom is het eigenlijk zo belangrijk om online te gaan? Als kritiek floreert bij debat, interactie en diepgang, dan is het web het gedroomde domein daarvoor.

11:45 – 12:00 Experimentele vormen van kritiek: van longread tot filmessay.
Vijf redacties gingen in samenwerking met een webdesigner aan de slag met nieuwe en experimentele vormen van kunstkritiek.

12:00 – 12:30 De lezer schrijft mee
Direct contact met de lezer wordt vaak gezien als de belofte van online publiceren. Het publiek bereiken is niet het moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat de lezer ook daadwerkelijk reageert, meedenkt en -praat en je actief blijft volgen, op een inhoudelijk en constructief niveau?

14.00-14.30 This is sponsored content
Twee van de meest succesvolle kunstblogs uit de VS, E-flux en Hyperallergic, gaan in een Skype-interview in op mogelijkheden van online verdien- en distributiemodellen.

 

14:45 – 15:45 en 16:00 – 17:00 – Workshops:
Workshop 1: Kunstkritiek 2.0: participatief én multimediaal – De zendelingen
In deze workshop onderzoeken en bedenken De Zendelingen samen met de deelnemers innovatieve concepten om de dialoog tussen toeschouwer, kunstenaar en critici te versterken. Ook de wijze waarop die dialoog voor een breed publiek op een multimediale manier ontsloten kan worden, wordt besproken. Na een introductie in de werkwijze van De Zendelingen ga je zelf aan de slag!

Workshop 2: Een redactionele workflow voor papier en web – Kimmy Spreeuwenberg (Digital Publishing Toolkit)
In deze workshop staat een hybride workflow centraal. Hierbij wordt niet langer uitgegaan van een print gerichte werkwijze, maar staat vanaf het begin het publiceren voor print en digitaal vanuit één bron document centraal. Deze benadering van publiceren vraagt om een herordening van de publicatie keten van auteur, editor, ontwerper en uitgever. Hoe stroomlijn je dit nieuwe proces? Waar in het proces ontstaan nieuwe mogelijkheden en kansen voor (beeld)redactie en waar zitten de eventuele valkuilen? Deelnemers worden gevraagd om een laptop mee te nemen. Voorafgaande kennis is niet nodig, enige voorbereiding wel.

Workshop 3: Crowdfunden: Vrienden met je lezers? –  Miriam van Ommeren en Patricia de Vries
Crowdfunden, een doneerknop of een vriendenabonnement: veel kleine media, zowel op papier als online, zoeken direct contact met hun lezers om te vragen om een bijdrage. Maar hoe pak je dat aan? Hoeveel kun je vragen van de crowd en waaruit bestaat die crowd eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat je jezelf goed in de markt zet en welke keuzes maak je als je jezelf op deze manier presenteert? Miriam van Ommeren organiseerde een succesvolle crowdfundingcampagne voor online magazine De Optimist en Patricia de Vries leidde een onderzoek naar kansen en valkuilen van crowdfunding.

Workshop 4: De digitale kiosk: Concreet voorstel voor collectieve digitale distributie van content van Vlaamse & Nederlandse cultuurtijdschriftenMichel Suijkerbuijk
In deze workshop wordt een concreet voorstel gepresenteerd voor collectieve digitale distributie op basis van het bestaande eLinea-model, inclusief een nieuw verdienmodel voor de deelnemende tijdschriftuitgevers. Er is volop gelegenheid voor het stellen van vragen en voor de inbreng van ideeën voor verdere versterking van het voorstel. Doel van het initiatief is tweeledig:
· Vergroten van het bereik / visibiliteit van de deelnemende culturele tijdschriften
· Vergroten lezersbestand / abonneebestand, in zowel Nederland als Vlaanderen