#1 Biografieën

Ochtend Programma

Joke Schrauwen (BE) werkt sinds 2010 aan Antwerp Management School en Universiteit Antwerpen als researcher, na een aan de slag te zijn bij Axel Vervoordt. Joke is gespecialiseerd in beleidsvoorbereidend onderzoek in een brede waaier managementonderwerpen, voornamelijk binnen de creatieve industrie. Haar research varieert van publiek-private samenwerkingen voor museumdepots, over cultural governance, leiderschap en verandering, tot de bedrijfseconomische impactmetingen of inclusie van mensen met een beperking op de arbeidsmarkt. Joke behaalde de diploma’s Master in de Kunstwetenschappen, Academische Initiële Lerarenopleiding (beiden Universiteit Gent 2005) en Master in het Cultuurmanagement (Universiteit Antwerpen 2010).

Geert Lovink (NL), founding director of the Institute of Network Cultures, is a Dutch-Australian media theorist and critic. He holds a PhD from the University of Melbourne and in 2003 was at the Centre for Critical and Cultural Studies, University of Queensland. In 2004 Lovink was appointed as Research Professor at the Hogeschool van Amsterdam. He is the founder of Internet projects such as nettime and fibreculture. In 2005-06 he was a fellow at the Wissenschaftskolleg Berlin Institute for Advanced Study where he finished his third volume on critical Internet culture, Zero Comments (2007). Since then he published the book Networks Without a Cause (2012), which has been translated into German and Italian. Other books titles by Geert Lovink are The Art of Free Cooperation (2007), The Principle of Notworking (2005), and My First Recession (2003).

Florian Cramer is an applied research professor and director of Creating 010, the research center affiliated to Willem de Kooning Academy and the Piet Zwart Institute in Rotterdam, University of Applied Sciences, The Netherlands. He also works for WORM, a Rotterdam-based venue for DIY avant-garde culture. Recent publications include Anti-Media (NAi010 Publischers, 2013) and “What is post-digital?” (Post-digital-research, 2014).

Karel Smouter (NL)  is sinds 1 augustes 2014 adjunct-hoofdredacteur van De Correspondent. Zelf schrijft Karel veel over migratie, religie en mensenrechten. Daarnaast denkt hij als adjunct-hoofdredacteur mee met de stukken van anderen. Hij is medeoprichter van Butch & Sundance Media. Hij was hoofdredacteur van De Nieuwe Koers. In 2012 debuteerde hij met het boek Eenmaal Oranje, over evige debutanten van het Nederlands elftal.

Brian Kuan Wood (US) is een schrijver en redacteur gevestigd in New York. In 2008 initieerde hij e-flux journal met Anton Vidokle en Julieta Aranda. In samenwerking met Sternberg Press publiceren ze tien nummers per jaar online (en via print-on-demand principe). In 2010 was hij redacteur van Selected Maria Lind Writing. Van 2000-2005 was hij gevestigd in Caïro, waar hij publicaties en geluid projecten produceerde in samenwerking met kunstenaars. Ook opende hij een online dagboek samen met kunstenaar Iman Issa en met kunstenaars gevestigd in Caïro en Alexandrië.

Jillian Steinhauer (US) is een schrijver en redacteur gevestigd in Brooklyn, NY. Ze is senior editor van kunst ‘blogazine’ Hyperallergic en heeft bijgedrage aan Los Angeles Review of Books, The Paris Review Daily, the Jewish Daily Forward, The Awl, the New York Observer en andere publicaties. Jilian verzorg gastlessen over kunst kritiek en schrijven (The New School), alsmede podcasts (The Conversation, Life Elsewhere) waarin ze praat over het snijpunt van kunst en politiek. Waarom schrijven we over kunst en hoe zit het met onbetaalde arbeid in de kunsten?

Arie Altena (NL) werkt als redacteur en curator voor Sonic Acts en is redacteur bij V2_ Instituut voor de instabiele media. Hij studeerde literatuurwetenschap en schrijft over kunst en technologie. Hij is mede-samensteller van verschillende Sonic Acts publicaties zoals, meest recent The Geologic Imagination (2015), The Dark Universe (2013) en Travelling Time (2011), en van Pervasive, Personal, Participatory, Ubiscribe 0.9 (Jan van Eyck, 2006). In het verleden was hij redacteur van Mediamatic Magazine en Metropolis M, en gaf hij les aan o.a. het Frank Mohr Instituut (Groningen). Teksten van hem werden gepubliceerd in o.a. Metropolis M, Open, De Gids, Gonzo (circus), Neural, Mediamatic Magazine, verschillende catalogi en de publicaties van Sonic Acts.

 

Workshop gevers

De Zendelingen (BE) is een uitzendbureau voor kunstkritiek uit België, voornamelijk actief in de podiumkunsten. Met hun installaties en virtuele formats reizen ze langs festivals in Vlaanderen en Nederland enlangs  kunst- en cultuurcentra van Antwerpen tot Waregem. Drijvende krachten Bregt Van Wijnendaele en Filip Tielens willen de online mogelijkheden van interactiviteit en multimedialiteit optimaal benutten. Kunstkritiek 2.0 is immers veel meer dan lange teksten van één recensent op het internet zwieren.

Michel Suijkerbuijk (NL) is directeur van eReaders Groep en van eLinea. eLinea is een al bestaand innovatief collectief online distributieplatform voor content van tijdschriften & kranten. Met eLinea hebben consumenten met één abonnement toegang tot de beste stukken van alle deelnemende titels. Het levert de deelnemende uitgevers niet alleen extra inkomsten op uit reeds bestaande content, maar ook nieuwe klanten uit nieuwe doelgroepen en waardevolle leerervaringen op vlak van digitaal uitgeven.

Miriam van Ommeren (NL) schrijft, redigeert, maakt programma´s en is hoofdredacteur van digitaal cultureel magazine De Optimist. Daarnaast werkt ze voor het Tilburgse Incubate Festival als manager Beleid & Financiering. Miriam studeerde o.a. Algemene Cultuurwetenschappen aan de Vrije Universiteit Amsterdam, met Moderne Kunstgeschiedenis als specialisatie. Tijdens haar studie was zij hoofdredacteur van [sic!], het Faculteitsblad der Letteren. In 2008 richtte zij samen met schrijver Henk van Straten De Optimist op, waarvan zij sindsdien hoofdredacteur is. In 2014 deed De Optimist een succesvolle crowdfundingactie bij voordekunst.

Patricia de Vries (NL) is project coordinator at the Institute of Network Cultures, and is responsible for coordinating current research projects. Patricia has an academic formation in Media Studies (BA), Cultural Analysis (MA) and Liberal Studies (MA). Over the years, working with several media, cultural and research institutions in different capacities, she gained a wide range of work experience in research, editing, and project and event management. Among other things, she worked as a film programmer at Studio K, as an editor of the art magazine Simulacrum, and as a marketing and PR assistant at Boom Publishing House. From 2010 until 2012 she was based in New York where she served as a research and communications associate at the think tank World Policy Institute, and as a teaching assistant of prof. James Miller at The New School for Social Research.

Kimmy Spreeuwenberg (NL) is Grafisch ontwerper en heeft een achtergrond in Nieuwe Media theorie. Ze is met name geïnteresseerd in de gebieden waar deze twee disciplines elkaar raken. Op dit moment werkt ze als docent en onderzoeker naar hybride publiceren op de Willem de Kooning Academy te Rotterdam. kimmyspreeuw.nl