About

Hoe kunnen we docenten helpen zelf interactief digitaal studiemateriaal samen te stellen, dat voor studenten goed  ‘studeerbaar’ is? Dat is waar we ons in dit project mee bezig houden.

Bloggers zetten zelf online magazines op, youtubers hebben hun eigen online tv-kanalen, auteurs bereiken hun lezers door self-publishing – vrijwel iedereen beschikt tegenwoordig over de middelen om media te maken en te verspreiden. Ook docenten kunnen steeds makkelijker zelf materiaal aan hun studenten beschikbaar stellen.

Dat docenten, bij uitstek in het hoger onderwijs, zelf materiaal samenstellen is niet nieuw – syllabi, collegedictaten, stencils, modulehandleidingen en readers worden al sinds jaar en dag gemaakt. Maar met een onuitputbare voorraad aan digitaal beschikbare bronnen, is er meer beschikbaar dan tekst. Hoe kun je ook video’s, fotoseries, animaties, modellen en interactieve (zelf)toetsen aanbieden?

Meestal gebeurt dat in een digitale leeromgeving, in de vorm van een verzameling linkjes en bestandjes. Dat is niet de meest studeerbare vorm voor studenten: zij moeten zich een weg door al dat materiaal klikken, en het overzicht daarin zien te behouden. Dat is vaak een hele opgave, zeker omdat veel van de teksten die op dit manier digitaal worden aangeboden, zijn opgemaakt voor lezen vanaf papier. Maar lezen en studeren vanaf papier, is anders dan vanaf een scherm. Bij het vormgeven van het materiaal zou daar rekening mee gehouden moeten worden om studeerbaarheid te bevorderen.

In dit project ontwikkelen Canon Nederland, de Bibliotheek HvA/UvA en het PublishingLab een ‘reader nieuwe stijl’: een voor studenten prettig studeerbare verzameling van bronnen, die door de docent gemakkelijk kan worden samengesteld.